در این پست نحوه انجام لیختنبرگ یا همان سوخته نگاری روی انواع مختلف چوب به روش ساده و به صورت مرحله ای آموزش داده شده است. سوزاندن غیر متقارن چوب که لیختنبرگ نیز نامیده می شود، فرآیندی است که با استفاده از برق با ولتاژ بالا و یک محلول رسانا، تصاویری همانند رعد رو برق را روی چوب ایجاد می کند. برای دیدن نمونه های کار لیختنبرک می توانید به صفحه محصولات لیختنبرگ مراجعه نمایید.

برای این کار درد ابندا نیاز به یک دستگاه تولید ولتاژ ۲ کیلو ملت ۱.۵ آمپر خواهید داشت. توصیه ما این است که به جای ساختن، این دستگاه را از تولید کنندگان معتبر تهیه کنید. این کار مقداری برای شما هزینه بیستری دارد اما در عوض تمامی تمهیدات ایمنی در دستگاههای تولید کنندگان معتبر اندیشیده شده است.

می توانید دستگاه ایمن را از سایت chobsoz.ir تهیه کنید.

در ادامه ۱۱ مرحله ای که باید برای ایجاد طرح لیختنبرگ روی چوب انجام دهید را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

موارد ایمنی

۱- نیاز است برای محافظت در برابر ولتاژ بالا از دستکش و کفش عایق با توانایی تحمل ولتاژ بالا استفاده کنید. این کار برای حفظ جان شما بسیار ضروری است. در ادامه برای جلوگیری از تنفس دود ناشی از سوختن بهتر است از ماسک صورت استفاده کنید این ماسک می تواند مدل N95 باشد. علاوه بر این می توانید از یک دمنده یا مکنده استفاده کنید تا دود را به بیرون هدایت کند. برای خرید دستکش می توانید اینجا کلیلک کنید

۲- دستگاه لیختنبرگ را به برق شهر متصل کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که با دستکاه کار نمیکنید حتماً آن را از برق شهر قطع کنید یا کلید اصلی را در خالت خاموش قرار دهید.

آماده سازی چوب

۳- یک قطعه چوب مورد نظر را که قبلاً سطح آنرا با سنباده صاف کردید روی میز کار قرار دهید. میز کار باید حتما عایق بوده و از میز فلزی به هیچ عنوان استفاده نکنید. برای ایجاد طرح مورد نظر بهتر است سطح کار تا سنباده ۲۰۰ صاف شده باشد. البته این میزان صافی بستگی به نوع چوب و زاویه برش آن نسبت به آوند های چوب بستگی دارد که در آموزش های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

۴-در این مرحله می بایست چوب خود را از حالت عایق به حالت نیمه رسانا تبدیل کنید. برای این کار می بایست یک محلول خاص را روی چوب مورد نظر اعمال کنید. برای ساخت محلول می بایست یک لیتر آب را با دو قاشق غذا خوری جوش شیرین مخلوط کرده و کاملا حل نمایید. برای افزایش شاخ و برگ های طرح نهایی می توانید دو قاشق مربا خوری جوهر لیمو را به محلول اضافه کرده و به خوبی حل نمایید.

۵-برای اعمال محلول روی چوب می توانید از یک قلمو یا اسپری استفاده کنید. توجه داشته باشید بعد از اعمال محلول می بایست ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر باشید تا محلول به داخل چوب نفوذ نماید. بعد از این مدت اگر سطح چوب خشک شد می بایست یک مرتبه دیگر محلول را روی چوب اعمال نمایید. به این نکته توجه داشته باشید سطح چوب نه باید زیاد خیس یا زیاد خشک باشد در این صورت شاخ و برگ طرح لیختنبرگ شکل نخواهد گرفت.

۶- پس از آماده سازی چوب دو دسته دستگاه را در دو دست خود گرفته و روی چوب قرار دهید. در صورتی که دسته ها دارای نگهدارنده باشد می توانید از نگه دارنده استفاده کنید. سپس کلید دستگاه را روشن کرده و ولتاژ را اعمال کنید.

شروع کار لیختنبرگ

۷- در این مرحله اگر محلول شما نفوذ خوبی به چوب داشته باشد طرح لیختنبرگ روی چوب شروع به شکل گرفتن خواهد کرد. می تواندی با حرکت دادن دسته ها به نقاط مختلف چوب تا حد زیادی مسیر حرکت لیختنبرگ را روی چوب کنترل نمایید. ممکن است در اواسط کار نیاز باشد دوباره محلول را روی چوب اعمال کنید ( به دلیل حرارت ایجاد شده ممکن است چوب خشک شود). در این صورت می بایست کلید ولتاژ را قطع کرده محلول را روی چوب اعمال نید و دوباره کلید ولتاژ را روشن کنید.

۸- بعد از اتمام کار و ایجاد نقوش مورد نظر ولتاژ را قطع کرده و کلید دستگاه را در خالت خاموش قرار دهید

تمیزکردن چوب

۹- حال می بایست با آب ذغال ایجاد شده روی چوب را از جوب جدا کنید. این کار را می توانید با فرچه مسواکی انجام دهید. میزان زبری فرچه متناسب با میزان سفتی چوب شما می باشد. برای خرید فرچه مسواکی می توانید اینجا کلیک کنید

۱۰- پس از زدودن ذغال از روی چوب می بایست صبر کنید تا چوب خشک شود.

۱۱- در صورتی که چوب شما در فرایند زدودن زغال ناصاف شد می توانید با سمباده سطح چوب را صاف نمایید. البته توجه داشته باشید این کار باعث از بین رفتن سوخته نگاری های ظریف خواهد شد.